Klaveness rederi

Adressen er i dag Vollsveien 4. (Gårdsnr. 41, Bruksnr. 134)

I 1933 flyttet Rederiet Klaveness sine kontorer inn i den karakteristiske runde bygningen på Lysaker. Bygningen er tegnet av arkitekt Magnus Poulsson. Den lå i daværende 
Drammensveien 314, nå Vollsveien 4. Se bildene ovenfor.
I 1950 ble det bygget et båtformet tilbygg med "bau" og "styrhus". Arkitekt var Esben Poulsson (sønn av Magnus Poulsson). I 1957 ble den sirkelrunde bygningen hevet med en etasje.
Mer om Magnus Poulsson nederst på siden om Gullia.

Under andre verdenskrig (1940−1945) holdt den tyske jagerflykommandoen til her, og det ble bygget bunkeranlegg under bakken rett ved siden av bygningen.

I 1983 gikk Klaveness sitt datterselskap Skibs AS Siljestad konkurs. Etter dette har det ikke vært rederivirksomhet av betydning på Lysaker. Hovedkvarteret her ble solgt i 1995, og A.F. Klaveness & Co. flyttet til Oslo i 1996.

I Vollsveien 4 har det senere vært flere ulike bedrifter.

Mer om Rederiet Klaveness
A. F. Klaveness & Co. AS er et skipsrederi, etablert av Tor Åkessønn Klaveness i Sandefjord i 1799. Virksomhetens navn ble i 1869 endret til A.F. Klaveness, og utviklingen av et stort rederi startet. I 1898 ble rederiet utvidet til A.F. Klaveness & Co. Ved utbruddet av første verdenskrig (1914−1918) var A.F. Klaveness & Co et av Norges største rederier, med 18 dampskip og tre seilskip.

Anton Fredrik Klaveness d.y. kjøpte villaen Lagåsen på Lysaker, der han flyttet inn i 1907. Skipsrederen var den gang blant de aller første i Bærum som skaffet seg bil. 

Klaveness Bank ble etablert i 1916 og åpnet filial i Apotekergården på Lysaker i 1919.

Skipsflåten til Klaveness ble hardt rammet under andre verdenskrig. Kun ni av 24 skip var i behold i 1945. Flåten ble bygget opp igjen til 22 skip i 1950. Sammen med Wilhelm Wilhelmsen og Fearnley & Eger etablerte Klaveness samseilingspoolen Barber Lines AS i 1969. Virksomheten ble senere overtatt av Wilhelm Wilhelmsen, og flyttet til Lysaker. I 1970 etablerte rederiet Royal Viking Line, sammen med Det Bergenske Dampskibsselskap og Det Nordenfjeldske Dampskibsselskap. Hver av eierne deltok med et cruiseskip, Klaveness med Royal Viking Sea. Selskapet ble senere overtatt av Kloster Cruise.

 
Kilder:

Lokalhistoriewiki

Wikipedia

Christensen. Trygve. (1995). Bærum og krigen 1940–1945. Bærum bibliotek

Bærumskart

 

Bygningene der Klaveness rederi holdt til. Sett fra nord 1965. Kilde: Bærum bibliotek
Bygningene der Klaveness rederi holdt til. Sett fra sydøst.
Foto: Knut Erik Skarning 2018
En av bygningene ble kalt Sirkus Klavenesss, Det rund tårn og Bløtkaka.
Bildet er tatt i 1970. Ved inngangen står en byste av A. F, Klaveness.
Kilde: Bærum bibliotek
Tilbake til startsiden